Cena



Filtr cząstek stałych (DPF)

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~7214000
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 z 4 następna

Filtry cząstek stałych DPF/FAP – jak działają i dlaczego są ważne?

Ochrona środowiska to jeden z ważniejszych czynników, które od lat biorą pod uwagę producenci samochodów. Celem są przede wszystkim rozwiązania mające na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Oczywiście w dalszej przyszłości wydaje się, że jedyną opcją będzie elektromobilność, ale dziś na ulicach dominują auta spalinowe. 

Jednym z takich rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ spalin na przyrodę i ludzkie zdrowie,  są filtry cząstek stałych DPF/FAP (Diesel Particulate Filter/Filtre à Particules). Jeśli korzystasz z w miarę nowoczesnego samochodu z silnikiem wysokoprężnym, prawdopodobnie masz taki filtr. To standard od ponad dekady.

Co to jest DPF/FAP i jak działa?

DPF/FAP to filtr stosowany w pojazdach z silnikiem Diesla, którego zadaniem jest zatrzymywanie cząstek stałych emitowanych przez układ wydechowy. Działa to w ten sposób, że cząsteczki stałe, takie jak sadza, pyłki i inne zanieczyszczenia, zostają zatrzymane przez filtry znajdujące się wewnątrz DPF/FAP. Czyszczone gazy wydechowe, które są pozbawione nadmiaru szkodliwych substancji, są wypuszczane na zewnątrz.

Rola DPF/FAP w samochodzie

Główną rolą DPF/FAP jest minimalizowanie emisji cząstek stałych do atmosfery. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów z silnikami na olej napędowy, które emitują większą ilość substancji szkodliwych niż auta z silnikami benzynowymi. DPF/FAP zatrzymuje duże ilości cząstek stałych, co wpływa na poprawę jakości powietrza i tym samym ochronę środowiska. Istotną rolę ma też kwestia zdrowotna – mniejsze stężenie cząstek stałych w powietrzu ogranicza powstawanie smogu. Smogu, który jest przyczyną między innymi chorób układu oddechowego.

Różnice między DPF a FAP

Ważne jest zrozumienie, że DPF i FAP to dwa różne rodzaje filtrów cząstek stałych. DPF, znany również jako filtr suchy, zatrzymuje cząsteczki stałe na powierzchni porowatej struktury wewnętrznej. FAP, czyli filtr mokry, działa na podobnej zasadzie, ale różni się konstrukcją. W przypadku FAP cząstki stałe są zatrzymywane w strukturze ceramicznej nasączonej specjalnym płynem, co jeszcze bardziej zwiększa skuteczność filtracji. Warto dodać, że standard FAP stosowany był i jest w silnikach konstrukcji PSA (Peugeot, Citroen).

Jakie objawy daje zapchany filtr DPF/FAP?

Niestety, filtrowanie cząstek stałych prowadzi do ich gromadzenia się w DPF/FAP, co z czasem może prowadzić do zablokowania i zatkania filtra. W takim przypadku samochód może wykazywać następujące objawy: spadek mocy, trudności w uruchamianiu silnika, zwiększone zużycie paliwa, pojawienie się komunikatu o błędzie lub awarii układu wydechowego. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie stanu filtra i jego czyszczenie lub wymiana w przypadku potrzeby. Ważne jest też regularne wypalanie filtra cząstek stałych.

Jak dbać o DPF/FAP?

Aby utrzymać DPF/FAP w dobrym stanie i uniknąć problemów związanych z zapchanym filtrem, należy przestrzegać kilku prostych zasad. Po pierwsze, należy regularnie sprawdzać stan filtra. Po drugie, warto unikać krótkich  tras, zwłaszcza w mieście, ponieważ DPF/FAP wymaga odpowiedniej temperatury, aby prawidłowo działać. Kolejnym ważnym aspektem jest stosowanie wysokiej jakości paliwa oraz regularne serwisowanie z wymianą oleju silnikowego z filtrem oleju na czele.

Podsumowując, filtry cząstek stałych DPF/FAP są niezwykle ważne dla ochrony środowiska i zadbania o zdrowie publiczne. Zatrzymują one cząstki stałe emitowane przez silniki Diesla, co pozwala na poprawę jakości powietrza. DPF (filtr suchy) i FAP (filtr mokry) są dwa różne rodzaje tych filtrów, jednak pełnią tę samą rolę. Pamiętaj o regularnym monitorowaniu stanu filtra i przestrzegaj zasad dbania o czystość oraz prawidłowe działanie DPF/FAP, aby cieszyć się czystymi i bezpiecznymi podróżami.

FAQ – Filtry cząstek stałych DPF/FAP 

Na co zwrócić uwagę przed zakupem filtra cząstek stałych DPF/FAP? 

Przede wszystkim filtr musi być dopasowany do modelu auta. DPF stosuje się w pojazdach z silnikiem Diesla i jest on odpowiedzialny za ograniczenie przedostawania się substancji szkodliwych do środowiska. Każdy producent samochodu dokładnie określa, jaki model powinien być wykorzystany w danym pojeździe, należy tego przestrzegać. Warto postawić na filtry cząstek stałych DPF/FAP o przedłużonej żywotności. Pozwoli Ci to uniknąć częstych wizyt w warsztatach samochodowych.  

Jaki filtr cząstek stałych DPF/FAP wybrać? 

Filtr cząstek stałych musi być dopasowany do danego pojazdu. To producent auta czy maszyny określa, czy ma to być DPF, czy FAP. Tego należy bezwzględnie przestrzegać. Ponadto producent pojazdu określa szczegółowe cechy danego filtra, które trzeba wziąć pod uwagę podczas wymiany. Dlatego też warto postawić na sprawdzone części, które pozwolą na efektywne funkcjonowanie samochodu. 

Jakie korzyści przynosi filtr cząstek stałych DPF/FAP? 

Przede wszystkim filtry cząstek stałych DPF/FAP zapobiegają przedostawaniu się niebezpiecznych substancji, które powstają w wyniku spalania, do środowiska. Wyjaśniając inaczej, dzięki nim ograniczone jest wydostawanie się sadzy z układu wydechowego. Co ważne – zabronione jest usuwanie filtra DPF. Jego brak może skutkować nieprzejściem badania technicznego. Filtry cząstek stałych DPF/FAP zapobiegają też przedostawaniu się zanieczyszczeń do komory silnika.