NRF Chłodnica powietrza doładowującego NRF 30754
Chłodnica powietrza dolotowego, czyli tak zwany intercooler, ma zastosowanie w silnikach turbodoładowanych i umieszczana jest pomiędzy jednostką napędową i sprężarką. W wyniku procesu sprężania, temperatura powietrza wlotowego wzrasta, a tym samym spada jego gęstość. Powietrze takie daje słabszy efekt doładowania, przez co spada całkowita sprawność silnika. Zastosowanie intercoolera pozwala wystudzić powietrze i zwiększyć gęstość ładunku trafiającego do komory spalania, dzięki czemu wzrasta sprawność jednostki napędowej.
Odpowiednio dobrany intercooler znacząco podnosi wydajność silnika oraz wyczuwalnie zwiększa jego moc. Wraz z eksploatacją może dochodzić do gromadzenia zanieczyszczeń we wnętrzu chłodnicy, powstawania nieszczelności w użebrowaniu, na przewodach łączeniowych oraz uszczelnieniach. Objawami zewnętrznymi złego stanu intercoolera jest wyczuwalny spadek mocy silnika w całym zakresie obrotów, świst powietrza spod osłony silnika oraz błędy wyświetlane przez komputer pokładowy.